Social trading, czyli handel społecznościowy to sposób inwestowania, polegający na obserwowaniu i często też kopiowaniu zachowań lub strategii inwestycyjnych innych traderów. Ta forma tradingu pozwala korzystać z wiedzy i doświadczenia innych inwestorów, a jednocześnie szybciej nabywać wiedzę o inwestowaniu. Najpopularniejszym brokerem w Polsce i na świecie oferującym platformę handlu społecznościowego jest eToro.
Społecznościowe rozwiązanie inwestycyjne wprowadził też w 2024r. dom maklerski XTB - XTB Social.
Social trading obejmuje handel wszystkimi dostępnymi instrumentami finansowymi. Dlatego trader decydujący się na korzystanie w platformy do social tradingu może obserwować transakcje innych inwestorów o większym doświadczeniu i handlować zarówno towarami, jak i walutami, kryptowalutami, akcjami czy też instrumentami pochodnymi. Platformy social tradingowe dają możliwość swobodnego przepływu wiedzy pomiędzy jej uczestnikami, wyrażania swoich ocen i opinii, możliwość pracy w grupach czy wręcz współpracy. Pozwalają też na stały monitoring wyników obserwowanych traderów.
Warto tutaj wspomnieć także o copy tradingu, który jest techniką inwestycyjną polegającą nie tylko na obserwacji innych inwestorów, ale na dosłownym kopiowaniu pozycji innego inwestora lub nawet łączeniu portfela z inwestorem, którego się naśladuje i którego uznaje się za skutecznego. Jest to pojęcie nieco węższe od social tradingu i mieści się w jego granicach.
Takie możliwości daje wspomniana wcześniej platforma eToro, która skupia miliony użytkowników z ponad 140 krajów. Na eToro wachlarz funkcji społecznościowych jest bardzo szeroki. eToro daje kilka metod i kryteriów wyszukiwania interesujących inwestorów do śledzenia i naśladowania. Dodatkowym elementem społecznościowym oferty brokera jest program Popular Investor, który nagradza traderów najczęściej kopiowanych. Im więcej osób ich kopiuje, tym więcej zyskują.
Oprócz obserwacji najlepszych traderów i kopiowania ich transakcji, platforma eToro udostępnia Smart Portfolios, czyli gotowe zdywersyfikowane pakiety inwestycyjne określonych aktywów (czasem różnych klas), połączonych jednak jednym wątkiem przewodnim (np. nowymi technologiami, bankowością, obszarem geograficznym, etc.), przygotowane przez analityków eToro. Choć nie jest to funkcja stricte społecznościowa, daje ona możliwość korzystania z wiedzy doświadczonych specjalistów w zakresie inwestowania.
Podsumowując informacje o social tradingu, należy zauważyć zalety i wady tej formy inwestowania. Wśród zalet znajduje się na pewno ułatwiony dostęp do wiedzy innych traderów, a nawet nawiązywanie kontaktów z nimi i wzajemna wymiana opinii. Wadą może być natomiast zbyt duże zaufanie do doświadczonych traderów i wynikająca z niego zbyt duża tendencja do ryzyka mimo braku wiedzy, która w przypadku nieodpowiedniej dywersyfikacji naśladowanych traderów i kupowanych aktywów, może doprowadzić niedoświadczonego inwestora do sporych strat.